Sunday 21 September 2014

Eleh...Tak Penting Pun Bahasa Inggeris Tu...

Ha'ah korang...memang tak penting pun la blaja n memahirkan diri dengan bahasa omputeh ni...

Pertama! Memang tak penting pun kalo nak gi melancong...korang semua ada impian ni kan...senang je pilih tempat yang korang fasih akan bahasanya cth: pandai cakap Jepun gi Jepun, pandai cakap Cina atau Kantonis dengan segala dialeknya gi la Taiwan, Hong Kong dsb, pandai cakap Korea gi Korea pandai German gi Germany bla bla yadda yadda...tak perlu cakap omputeh pun dengan dorang sebab kita kan dah pndai bertutur bahasa ibunda mereka. Tiap tahun blaja bahasa baru sebab nk gi melancong tempat baru. Ataupun tiap tahun melancong satu tempat je sebab tau satu bahasa je. Tapi jangan risau la, paling teruk pun boleh pakai bahasa isyarat kalau tak tahu sangat kan. Tak kisahla kalau korang dah emergency dan desperate nak gi toilet tapi orang ingat korang isyaratkan nak gi menari kat kelab kan. Mana taknya terkepit2 terjengket2 macam menari Michael Jackson. Ditunjuknya kelab kat kau siap tunjukkan jalan lagi...tak jauh katanya. Sekejap je katanya.

Kalau sempat sampai ke toilet (toilet kat kelab pulak tu haha) dalam perjalanan yang 'sekejap' tu alhamdulillah.........bergantung jugak kan sekejap tu sekejap mana...terlambat 1 saat pun boleh memberi impak yang besar amat...hurhurhurrr.....ah kalau susah sangat sayangi negara kita cuti2 Malaysia je tiap tahun. Hehe. Berlambak tempat cantik2 aku tak penah pegi lagi. Tunggu fulus melimpah kuar dari bank dulu lah. Siiikiit lagiii niii nak melimpah dari piggy bank syiling seposen-seposen.

Kedua~ Memang tak penting pun sebab kalau gagal subjek omputeh subjek lain kan ada...nak cari keje janji subjek lain ok dan pass maka besar la peluang kita dapat kerja dan mngembangkan kerjaya kita sekembang perut ibu mngandung.

Ketiganya kawan-kawan...memang tak penting pun sebab negara kita xda omputeh yang dtg sini. Kemungkinan bertembung dgn dorang adalah sangat tak mungkin k, kosong bak lagu najwa latiff kosonggg kosong-ong~~ sebab dorang tak datang so xla kita malu sangat sebab tak sorang pun makhluk dari luar mesia yang tau kita x kesah pun tak blaja bahasa global tu...aiman tak kesahhh...

Keempat, memang tak penting sebab semua student2 kita memang kompom blaja kt malaysia ni je. Ape kelas pegi blaja luar negara? Kan? Kat malaysia ni seme kursus ada, seme buku rujukan dan istilah dalam bahasa yang kita paham, xperlunya bahasa omputeh bagai. Teknologi kita maju gile kot, x perlu lah nak kongsi2 atau blaja2 dengan dunia luar tu. Kamus dwibahasa yg ada bahasa inggeris memang tak laku langsung kat kedai buku, berhabuk dan jadi alat pengimbang kaki meja je (teruknya kaki meja yang satu tu pendek sangat ke sampai perlukan kamus yang tebal tu nak imbangkan?). Alat bantu pembelajaran bahasa omputeh pun xda orang yang nak jual sebab memang takda orang yang akan belinye.

Ke-5, memang tak penting sebab movie omputeh memang siap2 dah masuk sarikata yang kita paham. Hebat kan omputeh boleh translate terus untuk kita, xyah susah2 kita nak blaja bahasa omputeh tu semata-mata nak paham movie dorang yang best2 itu.

Yang keenamnya....Memang tak penting sebab orang ketawakan kita dalam bahasa omputeh pun kita takkan tahu. Jadi hati tak sakit. Bahagia je hidup. (Aiks sapa nak gelakkan kita macam tu, kan baru tadi cakap xda omputeh datang ke mesia lgpun ngara kita takda hubungan ngan negara luar. Olimpik ke apa2 tournament ke mana kita ada join. Kebimbangan yang sungguh tidak berasas derrr)

Ketujuh...! Ni berkenaan dengan mereka yang saat kebuntuan menghadapi masalah selalu cari jawapan kat internet. Masalah pc, masalah software, masalah kesihatan, masalah cinta, masalah anak kucing anak jerung anak kambing semua cari kat internet. Kalo ada problem masa buat kerja kat pc, sesetengah yang rajin dan tau sikit dia boleh try klik link Help dalam pc tu..macam microsoft office kan ada help assistant lagi. Semuanya kompom 100% tak pakai bahasa omputeh tau! Jadi tak penting pun bahasa omputeh ni. Alah setting komputer boleh tukar kan. Biarpun korang pegi cyber cafe atau kat opis memang boleh tukar setting komputer sesuka hati pon. X perlu password admin segala bagai. Internet pun macam2 bahasa ada. Apa yang ada dalam satu bahasa kompom ada dalam bahasa lain gak. Kompom! So kita xda masalah la nak pahamkan..........hurhurhur.

Eh kenapa plak ada dua tiga perkataan omputeh terselit di sini..aku tak paham pun maksud dia. Aku main redah je masukkan kat sini. Sekadar hiasan je...

Banyak lagi aku boleh nyatakan sebab ketidakpentingan blaja bahasa inggeris ni..tapi penat la taip. Jari ada satu je...(taip pakai henpon la..jangan salah paham ingat kita ni alien plak ada satu jari jer).

Oh don wori kat planet alien pun mana ada dorang kenal bahasa inggeris tu ape.

So macam mana? Korang rasa2 penting ke tak penting ni.........Kekekekeke.

P/s : Maaf andai bicara tak seindah wayang bersiri rindu awak 200% k...walaupun tak sempurna dan ayat ntahapehape harapnya warkah yang terkuar dari hujung jari daku hari ini (Expecto Patronum!!!~~~) dapat difahami korang seme. Tenkiu ihik.

No comments:

Post a Comment

Hi...any thoughts to share? Kamon and komen...dont shy-shy. You shy i not shy.